esmaspäev, 9. märts 2015

VII Märgendamine ja folksonoomia

Käesoleva nädala lingvistiliseks avastuseks võib lugeda uusterminit - folksonoomia, mis oma olemuses tähendab siis spontaanset info kommenteerimist lühikeste lööksõnade või sõnakombinatsioonide abil, mis hiljem võimaldab läbi sarnasuse, kindla infohulga süstematiseerida.

Väga popp ja noortepärane meetod tänases ajas nii blogosfäärias, sotsiaalvõrgustikes kui ka veebinduses laiemalt. Näituseks võib tuua üpriski palju tuntust kogunud algselt muusika keskkonnaks ehitatud last.fm-i, mis on kasvanud nüüdseks juba ka igati arvestatavaks sotsiaalseks võrgustikuks. Ettevõtmise konseptsioon ise on lihtne. Last.fm jälgib (loomulikult kasutaja lahkel loal) millist muusikat programmi kasutajad oma arvutis või mõnes muus vidinas mängivad, milliseid artiste eelistavad ning vastavalt siis pakub välja uusi palu, mis võiksid kasutajate muusikalise maitse profiiliga ühtida. Moeka lisana on võimalus ka igat kuulatavat muusikalist etteastet märgendada, lisada lööksõnu, -lauseid, mis parajasti pähe tulevad. Näitlikustamiseks on hunnik populaarsemaid last.fm-i keskkonnast välja toodud:


Kõik üpriski klassikalised väljendid, samas võib igaüks ju anda klassifikatsioone vastavalt oma maitsele - 'orel', 'kuut', '>12min', 'sinine esmaspeäv', sõnaga ainult fantaasia seab siinkohal piirid. Mitte just väga üllatuslikult armastab aga valdav osa inimesi olla rühmitamisel rohkem pragmaatilised kui loovad, seega on võimalik ka kasutajate poolt välja antud infot lihtsate algoritmidega süstematiseerida ning selle alusel soovitusi jagada. Last.fm-i kasutajaskonna massilisust ning populaarsust arvestades, oleks keeruline põhjendada, et folksonoomia nende kasuks ei tööta. Hästi või mitte, alati saab paremini ja alati saab halvemini.

Teisalt kui rääkida ebaõnnestumistest, siis siiani ei ole suutnud enda jaoks tööle panna kõik võimalikes sotsiaalvõrgustikes pakutavat märgendamise süsteemi, kus on võimalik ära märkida fotojäädvustustel esindatud isikud. Ei ole suutnud siiani läbi hammustada seda väärtust, mida loon märkides ära nimeliselt kõik isikud, kes on end juhuslikult või mitte nii juhuslikult klõpsu peale sättinud. Mõistetav oleks, kui märgistamist oleks võimalik rakendada kodusele pildikogule, et siis vastavalt märksõnade järgi välja otsida kõik vanaema sünnipäevad või Narva-Jõesuu külastused vms. Aga ainult nimed ja üksikud pildid, ei mõista. Sõnaga ses valdkonnas folksonoomia ei toimi minu heaks. Veel.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar