neljapäev, 26. veebruar 2015

IV sotsiaalsed võrgustikud

Facebook on ilmselt esimene mis on keelel ja meelel kui juttu tuleb sotsiaalsest võrgustikust. Ja nii ongi - läbi sotsiaalse tarkvara loodud virtuaalsed suhtluskeskkonnad löövad siinkohal teisi mitte nii kirkalt igapäevaselt pildil olevaid, nii massi kui tuntusega ja pikalt.

Ometigi päris rohujuure tasandil, võib sotsiaalseks võrgustikuks lugeda suhete võrgustikku, mis ühel inimesel on sisse seatud teise või teiste omasuguste või mitte nii omasugustega. Ehk siis tegemist ei pea üldsegi mitte olema otseselt virtuaalse maailma nähtusega, vaid pigem igapäevaga igaühe elus.
               
Nii nagu valdav osa keskkonnast ei ole ka inimese sotsiaalne võrgustik ajas sugugi püsiv nähtus, olles läbi inimese elu pidevas muutumises - sõbrad, tuttavad, sugulased, kolleegid, naabrid tulevad ja lähevad, mõned kiiremini, mõned jäävad ka terveks eluks.

Eelnevast lähtuvalt saab teha ka lihtsakoelise tuletuse - maailmas eksisteerib täpselt nii palju ajas muutuvaid sotsiaalseid võrgustikke kui eksisteerib inimesi. Niivõrd mahukas ja heterogeenne keskkond ei sobi aga mitte analüütikutele analüüsimiseks ning nii seataksegi uurimustele kitsendavaid kriteeriume, et uuritav objekt oleks kuidagigi mõõdetav. Üheks kättesaadavaimaks keskkonnaks seks puhuks on loomulikult globaalne võrgustik interneti näol, kus inimestel on loodud võimalus läbi suhtluse märke maha jätta oma sotsiaalsetest võrgustikest. Iseenesest mõistetavalt ei saa jätta ju antud võimalust kasutamata. Nii on ka erinevates võrgu keskkondades loodud paha tihti ka võimalused oma sõpradega ühel või teisel moel suhtlemiseks.

Ei ole erandiks ses osas ka sportliku aktiviteedi jälgimiseks mõeldud keskkond nimega Endomondo. Endomondo on kolme taanlase eestvedamisel alguse saanud mobiili aplikatsioon, mis salvestab läbi GPS-i liikumise trassi, seal hulgas distantsi, keskmise kiiruse, kilomeetri aja ning muud viled ja tuled. Kõige selle juures on loodud ka võimalus leida endale juba teadatuntuid või uusi sõpru.
     
        
Aga täpsemat seletust juba Matt Webbi kriteeriumite põhjal:
  • identiteet - kasutajakonto avamisel on võimalus nimetada end Ben Johnsoniks ja lisada ka sobiv karikatuur;
  • kohalolek - kasutajatel on võimalik reaalajas jälgida, kes kus on parasjagu Endomondo kommuunist sportimas;
  • suhted - võimalik on lisada tuttavaid nägusi nimesi enda sõprade nimekirja, kelle sportimised kajastakse klassikalisel seinal;
  • vestlused - sel samal seinal on võimalik ka kommentaare jagada;
  • rühmad - võimalik on luua rühmitusi ja liituda rühmitustega, et koos vastu võtta keskkonna poolt pakutavaid auhinnalisi väljakutseid või siis ise korraldada;
  • reputatsioon - reputatsiooni esimest viiulit kindlasti ei mängi Endomondos, kuid kindlasti sõpruskonnas hinnatakse regulaarsemalt ja intensiivsemalt treenivaid kehasi rohkem kui vaja nõu küsida;
  • jagamine - jagada on võimalik oma treeningradu, ringe ka loomulikult tulemusi.

Ehk siis Endomondo võiks eespool toodud kriteeriumite põhjal klassifitseeruda kindlasti kui sotsiaalne võrgustik.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar